DS.Ravnefjell

 DS. Ravnefjell seilte under hele krigen og frem til den forliste ved en grunnstøtnig på reise fra Mesina til Nigeria 11 september 1966

DS Rutenfjell

 DS. Rutenfjell var  en av  de 26 norske skip som ble internert i Dakar, Ble frigit 1 1942 og seilte resten av krigen til den i 1962  av utenlanske eiere og mannskap ble  forlatt brennende  og siden skutt i senk.

MT. Jotunfjell

 
 MT. Jotunfjell seilte under hele krigen og ble solgt til O/Y Tank -Tonnage A/B . Ble hugget i Japan oktober 1963

DS. Måkefjell

 

DS Måkefjell lå i havn i Newcastle da byen og havneområdet ble utsatt for tysk bombeangrep 2. september 1941. Oddvar Marius Moen omkom om bord under angrepet. DS. Måkefjell seilte under hele krigen og frem til 1979 under diverse rederier og navn.

DS. Glitrefjell

DS. Glitrefjell ble torpedert utenfor Skottlands østkyst 16. desember 1939. Skipet sank umiddelbart, og fem mann omkom. 13 mann overlevde etter å ha klart å sette ut to livbåter. Etter ni timer i livbåt ble de tatt opp av gresk skip og brakt til land i Leith, Skottland.

MT. Vardefjell

 

MT. Vardefjell var på reise fra Clyde til Nord-Afrika lastet med olje. 13. desember 1942 brakk skipet i to. Forskipet drev av og forsvant med 12 mann, som alle omkom. 29 mann på akterskipet konstaterte at tverrskipsskottet aktenfor bruddstedet var tett, og at resten av MT.Vardefjell kunne manøvreres og seiles i havn ved forsiktig bruk av maskinen akterover. Det må karakteriseres som fremragende sjømannsskap at det lyktes. Julaften 1942 så fiskere i Våg på Færøyene at et halvt tankskip kom seilende for egen maskin , og de assisterte det i havn. Sjøforklaringen konkluderte med at skipet hadde vært utsatt for altfor store påkjenninger der det hadde prøvd å henge med konvoien i det tunge været.

 

 

MT. Vardefjell was on a journey from Clyde to North Africa loaded with oil. On the 13th of December 1942, broke the ship in half. The prow drifted off and disappeared along with 12 men, which all passed away. The 29 men at the aft confirmed that the bulkhead behind the breaking point was sealed, so that the rest of MT. Vardefjell could be maneuvered and sailed with a careful use of the engine. It must be characterized as outstanding seamanship that this succeeded. On Christmas Eve 1942 saw some fishermen in Vágur a half tanker sailing towards them, and they assisted it to shore. After closer inspection, it was concluded that the ship had been under a great deal of stress and pressure to keep up with the rest of the convoy in the heavy weather they were experiencing.

DS. Taborfjell

 

DS. Taborfjell avgikk New York for Montreal med 16.200 sekker råsukker fra Matanzas Kuba. Ble torpedert 30. april 1942 av tysk U576 i posisjon 95 n. mil av Cape Cod. Detonasjonene blåste opp omtrent hele skipet, som reiste seg på ende og gikk under på minuttet. Vakten på dekk stupte til sjøs, mens frivakta og maskinfolkene var sjanseløse. Taborfjell tok med seg i dypet 17 mann. Tre mann drev rundt på en flåte i 20 timer før de ble reddet. De tre kom inn til St. Johns med britisk ubåt 7. mai.

 

 

Taborfjell departed from New York with destination for Montreal carrying 16.200 sacks of raw sugar from Matanzas, Cuba. The ship was torpedoed by a German U576 Submarine on the 30th of April 1942, 95 nautical miles from Cape Cod. The detonations blew up almost the entire ship and it sank within minutes. The watchman on deck dived into the ocean, while the off-duty workers and the machinists had no chance of survival. 17 men lost their lives as Taborfjell sank to the depths of the ocean. Three men were drifting on a raft for 20 hours until they were rescued. These three men arrived at St. Johns on the 7th of May with a British submarine.

Her er vi

Besøksadresse

Kakenveien, 3290 Stavern

 

Postadresse

Postboks 172, 3290 Stavern

Ankomst

Fra Oslo
Fra Kristiansand

Kontakt

I åpningstiden:909 75 561
Utenom åpningstiden: 33 16 53 50

 

minnehallen@dnas.no

Åpningstider

15. Mai til 31. August
1100 – 1800 Alle dager