Andre verdenskrigMT Sandanger
MT Sandanger var på reise i konvoi lastet med 7000 tonn parafin og 7000 tonn bensin bestemt for Belfast. Den 12. mai 1943 ble hun torpedert av den tyske ubåten U-221 i posisjon 4600N og 2100W. Tre torpedoer traff, og hele skipet sto øyeblikkelig i flammer. Mannskapet sprang for livet til redningsmateriellet, samtidig som ilden åt seg ut over sjøen. En livbåt med 19 mann ble låret rett ned i flammene på havet. Sandanger brakk i to, og forskipet fløt som et kjempemessig bensinbål. Livbåten var lenge truet av den intense heten og flammene.Nå inntraff et fenomen som reddet båten. På grunn av den sterke og hurtige forbrenning på skipet oppsto et lavtrykksområde utenfor flammene. Den forårsaket at en meget sterk vind blåste inn langs vannet fra høytrykksområdet utenfor flammene, og denne vinden delte flammene i to. Båten ble manøvrert inn i dette området, og i 40 minutter rodde mannskapet for livet under en bro av flammer som sto bare noen fot over båten. Bensin og flammer fulgte etter den, og sto tidvis bare noen meter fra båten. Heten var intens, men de kom seg ut i åpent vann. Båten heiste seil. 10 dager senere ble den observert av en kanadisk jager som landsatte folkene i Londonderry 23. mai 1943. På MT Sandanger omkom kapteinen, alle dekksoffiserene og en stor del av dekks- og midtskipsbesetningen, til sammen 20 mann.
MT Sandanger was on a journey to Belfast in convoy loaded with 7.000 ton paraffin and 7.000 ton gasoline. On the 12th of May 1943, the vessel was torpedoed by the German uboat U-221 in the position 4600N, 2100W. The vessel was struck by three torpedoes and was immediately in flames. The crew ran for their lives to the rescue equipment while the flames engulfed the ocean. A lifeboat carrying 19 men were lowered right into the flames in the ocean. Sandanger broke in half and the prow was a floating bonfire. The intense heat and flames threatened the lifeboat for a long while. At this point, an interesting phenomenon happened; due to the intense combustion on the ship a low-pressure area was created outside the flames. This caused an intensely strong wind to blow along the waters in which the high-pressure area collided with the low-pressure area and caused the flames to split in two. For 40 minutes the lifeboat maneuvered and rowed through the pathway in the flames. Gasoline and flames trailed the boat and at times were just a few meters behind it. The heat was intense, but they managed to get through to open waters. The boat set sail and 10 days later it was observed by a Canadian destroyer and on the 23rd of May 1943 the crew was transported to Londonderry. The Sandanger lost 20 men; the captain, all of the deck officers and most of the deck and midship members of the crew.
Om MT Sandanger
-
Nasjonalitet
Norge
-
Bygd
1938
-
Forlist
12.05.1943
-
Rederi
Westfal-Larsen & Co, Bergen
-
Tonnasje
14800 dvt