Andre verdenskrigDS Woolgar

DS Woolgar var på reise fra Trincomalee på Ceylon (Sri Lanka) med Makassar-stredet som foreløpig mål,  skipet var lastet med 4500 tonn kull og 400 tonn krigsmateriell. Underveis ble skipet omdirigert til Tjilatjap på Javas sørkyst. Før skipet nådde så langt, brøt forsvaret av Java sammen uten at beskjed ble gitt til Woolgar.

7. mars 1942, 150 n. mil fra bestemmelsesstedet ble fartøyet senket av japanske stupbombere. De fleste av mannskapene kom seg over i livbåter. Kaptein Marcus Iversen nådde Sumatra etter 18 døgn alene i livbåt. De to andre livbåtene skilte lag etter noen dager. I den ene livbåten var det bare kinesiske sjøfolk, og her overlevde kun en. Livbåten med de europeiske offiserene og enkelte kinesere seilte i 88 døgn til den nådde land i Port Blair på Andamanøyene med seks mann i live, ingen kinesere. De seks gjennomførte den lengste ferd i livbåt til et krigsforlist norsk mannskap under den andre verdenskrig.  Skuffelsen må ha vært stor  da de overlevende likevel tatt til fange av japanerne og ble internert til september 1945.

SS Woolgar was on a journey from Trincomalee on Ceylon (Sri Lanka) with the Makassar strait as a temporary destination. This ship had 4500 tons of coal and 400 tons war materials. During the journey it was redirected towards Tjilatjap on the southern coast of Java. Before Woolgar arrived to the new destination the allied defence of Jawa collapsed and no message were sent to the ship.

At the 7th of March in 1942 just 150 nautical miles from the planned destination was the ship sunk by Japanese dive bombers. Captain Marcus Iversen was alone in his life boat and rowed for 18 days before he reached Sumatra. The two other lifeboats split after some days. The one with Chinese seamen reached land with only one survivor, Wang Bao-Deh. The other boat with both European and Chinese seamen sailed northwest for 88 days until it landed in Port Blair on the Andaman Islands. One Estonian and all the Chinese seamen died in this lifeboat. This was the longest lifeboat journey ever done by a shipwrecked Norwegian crew during the Second World War. This journey must have taken superhuman stamina and willpower. But the disappointment must have been severe as the crew ended up in Japanese captivity. This crew was detained until September 1945. 

Om DS Woolgar

  • Nasjonalitet

    Flagg Norge

  • Bygd

    1914

  • Forlist

    07.03.1942

  • Rederi

    Hans Borge, Tønsberg

  • Tonnasje

    5430 dvt

Falne