Andre verdenskrigDS Woolgar

DS Woolgar var på reise fra Trincomalee på Ceylon (Sri Lanka) med Makassar-stredet som foreløpig mål,  skipet var lastet med 4500 tonn kull og 400 tonn krigsmateriell. Underveis ble skipet omdirigert til Tjilatjap på Javas sørkyst. Før skipet nådde så langt, brøt forsvaret av Java sammen uten at beskjed ble gitt til Woolgar.

7. mars 1942, 150 n. mil fra bestemmelsesstedet ble fartøyet senket av japanske stupbombere. Det kinesiske mannskapet på 36 flyktet i en av livbåtene. Kaptein Marcus Iversen besluttet å holde sitt skip så lenge som mulig. Ved tredje angrep ble han tvunget til å forlate skipet. De to livbåtene kom fra hverandre, og kapteinen nådde ensom inn til Sumatra etter 18 døgn i livbåt. Den andre båten med offiserene seilte nordvest i 88 døgn til den tok land i Port Blair på Andamanøyene med seks mann i live. En estlender døde i livbåten. De seks gjennomførte den lengste ferd i livbåt til et krigsforlist norsk mannskap under den andre verdenskrig. Prøvelsene må ha krevd det overmenneskelige av utholdenhet og vilje. Skuffelsen må ha vært stor  da de overlevende likevel tatt av japanerne og ble internert til september 1945. I livbåten befant seg 1. styrmann Birger Olson, Sem, 2. styrmann Roald Daler, Tønsberg, 3.styrmann Einar Eide, Ålesund, 1. maskinist Jaan Svads, Estland (døde underveis i livbåten), 2. maskinist Jens Kristian Limkjær, Larvik (døde av dysenteri og overanstrengelse i Port Blair 17. juni 1942) og britiske kanoner Denis Whitehouse.

SS Woolgar was on a journey from Trincomalee on Ceylon (Sri Lanka) with the Makassar strait as a temporary destination. This ship had 4500 tons of coal and 400 tons war materials. During the journey it was redirected towards Tjilatjap on the southern coast of Java. Before Woolgar arrived to the new destination the allied defence of Jawa collapsed and no message were sent to the ship.

At the 7th of March in 1942 just 150 nautical miles from the planned destination was the ship sunk by Japanese dive bombers. A group of 36 Chinese sailors fled the ship in one of the lifeboats, but Captain Marcus Iversen decided to hold the ship afloat for as long as possible. After the third attack from the Japanese airplanes, the captain decided to flee in one of the lifeboats. The two lifeboats were split apart, and the captain rowed for 18 days before he reached Sumatra. The other boat sailed northwest for 88 days until it landed in Port Blair on the Andaman Islands. One Estonian sailor died in the lifeboat. These six sailors completed the longest lifeboat journey ever done by a shipwrecked Norwegian crew during the Second World War. This journey must have taken superhuman stamina and willpower. But the disappointment must have been severe as the crew ended up in Japanese captivity. This crew was detained until September 1945. The crew of this lifeboat consisted of: First Helmsman Birger Olson, born in Norway in Sem, Second Helmsman Roald Daler, born in Norway in Tønsberg, Third Helmsman Einar Eide, born in Norway in Ålesund, First Machinist Jaan Svads, born in Estonia (which died during the journey in the lifeboat), Second Machinist Jens Kristian Limkjær, born in Norway in Larvik (died of dysentery and overexertion in Port Blair at the 17th of June 1942) and british Cannoneer Denis Whitehouse,

Om DS Woolgar

  • Nasjonalitet

    Flagg Norge

  • Bygd

    1914

  • Forlist

    07.03.1942

  • Rederi

    Hans Borge, Tønsberg

  • Tonnasje

    5430 dvt

Falne